نارساخوانی یک اختلال یادگیری است که بر توانایی فرد در خواندن، نوشتن، املا و گاهی اوقات صحبت کردن تأثیر می گذارد. مهم است که نارساخوانی را در مراحل اولیه شناسایی کنیم تا بتوان مداخلات مناسب برای کمک به افراد مبتلا به این عارضه انجام داد. تست نارساخوانی شامل یک ارزیابی جامع است که شامل مراحل و استراتژی های مختلف است.

مرحله 1:

غربالگری اولیه

اولین مرحله در آزمایش نارساخوانی، غربالگری اولیه است. این غربالگری به شناسایی افرادی که ممکن است در معرض خطر نارساخوانی باشند و نیاز به ارزیابی بیشتر داشته باشند، کمک می کند. فرآیند غربالگری معمولاً شامل استفاده از پرسشنامه ها یا چک لیست هایی است که جنبه های مختلف خواندن و مهارت های زبانی را ارزیابی می کند.

مرحله ۲:

جمع‌آوری اطلاعات

مرحله بعدی جمع‌آوری اطلاعات درباره تاریخچه رشد، عملکرد تحصیلی، و هرگونه ارزیابی یا مداخله قبلی مربوط به مشکلات خواندن است. این اطلاعات می‌تواند بینش های ارزشمندی را در مورد نقاط قوت و ضعف فرد در زمینه های مختلف ارائه دهد.

مرحله 3:

مشاهدات

مشاهده رفتار فرد در طول فعالیت های خواندن و نوشتن می‌تواند سرنخ های بیشتری در مورد وجود نارساخوانی ارائه دهد. ارزیاب ممکن است عواملی مانند سرعت خواندن، دقت، روانی، درک مطلب، اشتباهات املایی و مشکلات نوشتن را مشاهده کند.

مرحله 4:

ارزیابی شناختی

یک ارزیابی شناختی برای ارزیابی توانایی‌های فکری کلی و فرآیندهای شناختی فرد انجام می‌شود که مربوط به مهارت‌های خواندن و زبان است. این ارزیابی ممکن است شامل معیارهای استدلال کلامی، مهارت های دیداری- فضایی، حافظه، توجه و سرعت پردازش باشد.

مرحله 5:

ارزیابی های خواندن

چندین ارزیابی خواندن برای ارزیابی جنبه های خاصی از مهارت های خواندن استفاده می شود. این ارزیابی‌ها ممکن است شامل معیارهای آگاهی واج‌شناختی (توانایی شناسایی و دستکاری صداها در کلمات)، رمزگشایی (توانایی به صدا درآوردن کلمات)، تشخیص کلمات بینایی، روان خواندن و درک مطلب باشد.

مرحله 6:

ارزیابی نوشتاری و املا

ارزیابی مهارت های نوشتاری و املا برای شناسایی مشکلات خاص در این زمینه ها مهم است. این ارزیابی ها ممکن است شامل معیارهای دست خط، دقت املایی، بیان نوشتاری و توانایی سازماندهی افکار و ایده ها به صورت نوشتاری باشد.

ایده

مرحله ۷:

ارزیابی زبان

ارزیابی‌های زبانی برای ارزیابی توانایی‌های زبانی کلی فرد، از جمله مهارت‌های زبان شفاهی مانند واژگان، گرامر، و درک مطلب انجام می‌شود. این ارزیابی ها به تعیین اینکه آیا مشکلات زبانی به مشکلات خواندن کمک می کند کمک می کند.

33 نکته برای آزمایش نارساخوانی:

  1. از باتری ارزیابی جامعی استفاده کنید که شامل انواع آزمایش ها و اقدامات است.
  2. ارزیابی‌ها را در محیطی آرام و بدون حواس‌پرتی اجرا کنید.
  3. اطمینان حاصل کنید که فرد در طول آزمایش به خوبی استراحت کرده و مراقب است.
  4. هنگام انتخاب مواد ارزیابی، پیشینه فرهنگی و زبانی فرد را در نظر بگیرید.
  5. از ابزارهای ارزیابی استاندارد استفاده کنید که برای ارزیابی نارساخوانی تایید شده اند.
  6. استفاده از ارزیابی های رایانه ای را در نظر بگیرید که امتیازدهی و تجزیه و تحلیل فوری را ارائه می دهد.
  7. در صورت نیاز برای به حداقل رساندن خستگی، ارزیابی‌ها را در چند جلسه انجام دهید.
  8. از مواد ارزیابی مناسب سن برای اطمینان از اعتبار و قابلیت اطمینان استفاده کنید.
  9. برای ارزیابی تأثیر سرعت پردازش بر عملکرد، هم ارزیابی‌های زمان‌دار و هم بدون زمان را در نظر بگیرید.
  10. استفاده از قالب‌های ارزیابی جایگزین را برای افراد دارای اختلالات فیزیکی یا حسی در نظر بگیرید.
  11. دستورالعمل‌ها و شفاف‌سازی‌های واضح را در صورت لزوم در طول آزمایش ارائه دهید.
  12. هرگونه تطبیق یا تغییری که ممکن است برای افراد دارای معلولیت لازم باشد را در نظر بگیرید.
  13. والدین، معلمان و سایر متخصصانی را که با فرد کار می کنند در فرآیند ارزیابی مشارکت دهید.
  14. مشاهدات را در محیط‌های مختلف (مانند کلاس درس، خانه) در نظر بگیرید تا تصویر جامع‌تری از توانایی‌های فرد جمع‌آوری کنید.
  15. از ترکیبی از ارزیابی‌های رسمی، مشاهدات غیررسمی و مصاحبه‌ها برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده کنید.
  16. استفاده از تکنیک های ارزیابی پویا را در نظر بگیرید که پتانسیل یادگیری و پاسخ به مداخله را ارزیابی می کند.
  17. ارزیابی ها را با شیوه ارتباط ترجیحی فرد (مانند شفاهی، نوشتاری، دیداری) تطبیق دهید.
  18. استفاده از ابزارهای فناوری کمکی را در طول آزمایش در نظر بگیریدg اگر بخشی از محل اقامت معمول فرد باشد.
  19. مشاهدات و رفتارها را در طول آزمایش برای تجزیه و تحلیل بعدی مستند و ثبت کنید.
  20. استفاده از ارزیابی‌های زیست‌محیطی را در نظر بگیرید که مهارت‌های خواندن و نوشتن را در زمینه‌های زندگی واقعی بررسی می‌کنند.
  21. اطمینان حاصل کنید که فرآیند ارزیابی از نظر فرهنگی حساس و عاری از تعصب است.
  22. از ارزیابی‌های هنجار مرجع برای مقایسه عملکرد فرد با همتایان خود استفاده کنید.
  23. استفاده از ارزیابی‌های مبتنی بر معیار را برای ارزیابی مهارت‌ها و توانایی‌های خاص در نظر بگیرید.
  24. نتایج ارزیابی را در ارتباط با سایر منابع اطلاعاتی (مانند مصاحبه، عملکرد کلاس درس) تفسیر کنید.
  25. در صورت نیاز با سایر متخصصان مانند آسیب شناسان گفتار زبان یا روانشناسان مشورت کنید.
  26. ارزیابی جامعی را برای شرایط همزمان مانند ADHD یا اختلالات زبانی انجام دهید.
  27. هنگام بحث در مورد نتایج ارزیابی با فرد و خانواده‌اش از یک رویکرد مبتنی بر نقاط قوت استفاده کنید.
  28. بازخورد واضح و دقیقی در مورد نقاط قوت و زمینه‌های مورد نیاز فرد ارائه دهید.
  29. درباره توصیه‌هایی برای مداخلات و تسهیلات بر اساس نتایج ارزیابی بحث کنید.
  30. فرد را با جستجوی نظرات و دیدگاه او در فرآیند ارزیابی شرکت دهید.
  31. پیشرفت را از طریق ارزیابی‌ها و ارزیابی‌های مستمر نظارت کنید.
  32. از تحقیقات فعلی و بهترین شیوه ها در ارزیابی نارساخوانی به روز باشید.
  33. به دنبال فرصت‌های توسعه حرفه‌ای برای تقویت مهارت‌های ارزیابی باشید.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...